Sen jest kluczowym procesem dla odpowiedniego funkcjonowania organizmu. Pozwala na odpoczynek i regenerację komórek. Ma ogromny wpływ na samopoczucie zarówno na poziomie fizycznym, jak i psychicznym oraz emocjonalnym. Podpowiadamy, co zrobić, aby spać lepiej.

Dlaczego sen jest tak ważny?

Podobnie jak woda, tlen i pożywienie, sen jest niezbędny do życia. Jego długotrwały niedobór prowadzi do poważnych dysfunkcji, takich jak chroniczne bóle głowy, problemy z pamięcią i koncentracją, depresja, stany lękowe, podwyższony poziom stresu i wiele innych. Już po jednej nieprzespanej nocy można zauważyć takie objawy jak rozdrażnienie, zmęczenie i obniżone samopoczucie. Istotną rolę w zapewnieniu organizmowi odpowiedniego wypoczynku pełni nie tylko długość snu, ale także jego jakość.

Sposoby na bezsenność – jak łatwo zasnąć?

Jednym z powodów, dla których wiele osób nie jest wystarczająco wypoczętych, są trudności z zasypianiem. Mogą one wynikać z różnorodnych czynników. Przedstawiamy listę sposobów, które mogą ułatwić chodzenie spać.

  • Unikanie ekranów przed snem – urządzenia elektroniczne emitują niebieskie światło, które pobudza. Wystarczy na pół godziny przed snem wyłączyć komputer lub telewizor i odłożyć telefon.
  • Ciepła kąpiel lub prysznic – jest to czynność, która pozwala się zrelaksować i rozluźnić spięte mięśnie. Powoduje także podniesienie temperatury ciała, co znacznie przyspiesza zapadnięcie w sen.
  • Wyłączenie powiadomień w telefonie – wiele smartfonów posiada funkcję, która o określonej godzinie ogranicza wyświetlanie alertów i sygnały dźwiękowe. Dzięki temu można uniknąć rozpraszających bodźców.
  • Wygodne łóżko – komfort snu jest niezwykle ważny. Warto zadbać o to, by łóżko zachęcało do położenia się spać.
  • Bawełniana pościel – wysokiej jakości pościel zapewnia odpowiedni komfort cieplny, minimalizuje potliwość i jest przyjemna w dotyku.
  • Porządek w sypialni – przebywanie w czystych pomieszczeniach ułatwia wyciszenie się. Ponadto, w uporządkowanym pokoju nie zbiera się kurz, który mógłby utrudnić oddychanie, zwłaszcza osobom z alergią.

Jak poprawić jakość snu?

Wiele osób, mimo braku problemu z zasypianiem, nadal budzi się niewyspanymi. Powoduje to zbyt długi lub krótki sen, a także budzenie się w nocy. Przerywanie wypoczynku nie pozwala na odpowiednią regenerację organizmu i może mieć podobne efekty, co jego niedobór. W związku z tym, warto zadbać nie tylko o długość, ale także o jakość snu.

Pierwszym sposobem na spokojne przespanie nocy jest aktywność fizyczna. Wysiłek sprawia, że sen jest głębszy i spokojniejszy, a następnego dnia można obudzić się wypoczętym. Nie musi to być intensywny trening – odczuwalną poprawę można zaobserwować nawet po półgodzinnym spacerze lub serii ćwiczeń rozciągających. Podobne działanie może mieć regularna medytacja.

Dbanie o sen jest bardzo ważne, szczególnie dla osób żyjących w dużym stresie. Warto więc zapewnić sobie odpowiedni czas na wypoczynek i komfortowe warunki w sypialni. Wysokiej jakości pościele i koce można znaleźć m.in. w sklepie internetowym HOP Sklep. Są one nie tylko funkcjonalne, ale także estetyczne. Starannie urządzona sypialnia również może ułatwić zasypianie.

No votes yet.
Please wait...