W tym poście chciałabym przedstawić harmonogram rzeczowo-finansowy kupna mieszkania. Z doświadczenia wiem, że to dość istotna informacja. Tak to mniej więcej wyglądało u nas. Ale należy pamiętać, że każdy przypadek jest inny i kolejność ta może się zmienić, niektórych kroków może w ogóle nie być, a może się zdarzyć tak, że wpadnie coś dodatkowego. Poniższy wykaz ma pokazać ogólny pogląd na proces kupna mieszkania na rynku pierwotnym z dopłatą MDM.
- Wybór mieszkania na runku pierwotnym.
- Rezerwacja (u nas: słowna, bez żadnych kosztów, na kilka dni).
- Umowa przedwstępna z deweloperem. Często, choć nie zawsze, jej podpisanie wiąże się z zaliczką, która później oczywiście jest wliczana w poczet mieszkania. Umowa może być cywilno-prawna lub notarialna.
- Skompletowanie dokumentów niezbędnych do wnioskowania o kredyt (dokumenty osobiste, zaświadczenie o zarobkach, wyciągi bankowe itp.).
- Złożenie wniosków kredytowych do wybranych banków.
- Decyzja BGK (Bank Gospodarstwa Krajowego) o przyznaniu dopłaty z programu MDM (czas oczekiwania: jeden do kilku dni).
- Zaświadczenie z banku dla dewelopera o wysokości przyznanej dopłaty (w przypadku gdy deweloper finansował swoją inwestycję również przy pomocy kredytu).
- Wydanie przez bank kredytujący inwestycję dewelopera promesy czyli zgody banku na bezciężarowe wyodrębnienie lokalu (możliwej dzięki informacji z punktu 6).
- Decyzja kredytowa (czas oczekiwania w zależności od banku – około miesiąca).
- Zapoznanie się ze wzorami umów banków, których decyzja była pozytywna i wybór banku.
- Spełnienie ewentualnych dodatkowych wymogów banku (np. dostarczenie dodatkowych dokumentów).
- Podpisanie umowy kredytowe z bankiem.
- Wpłata udziału własnego na konto dewelopera (o ile takowy wnosimy).
- Uruchomienie kredytu (wypłata środków przez bank na konto dewelopera).
- Po zaksięgowaniu wpłaty przez dewelopera – obiór mieszkania.
- Akt notarialny – akt przeniesienia własności nieruchomości.
- Wpłata środków pochodzących z dopłaty BGK na konto dewelopera.
Na pierwszy rzut oka wydaje się tego dużo, a w międzyczasie wplatają się dodatkowe formalności, dokumenty. Z tego powodu warto korzystać z pomocy doradcy finansowego, który nas poprowadzi przez kolejne etapy.